03 augusti 2011

Vad lärde jag mig då, på Färöarna?

Jo då, det var fem olika kurser/workshops som jag hann med


Det var att sticka med två färger med en tråd i varje hand.
Det är inte riktigt så enkelt som det låter, förräns man har tränat en del.
Jag är ju van att ha båda färgerna över vänster pekfinger....
Jag skall prova lite till, sen skall jag fundera på om det finns anledning att använda båda sätten.

Det var Knit one below med flätor.
Det är en variant av patentstickning och jag gillar den skarpt.
När man sen kan göra massa flätor också.
Det resulterade i att jag beställde hennes bok om tekniken, mycket fin är den.

Det var att sticka små lappar i rätstickning och sy ihop till något större.
Det hade funnits en dam som hade gjort väldigt vackra filtar med denna tekniken.
En släkting till henne har använt ideerna och arbetat vidare med dom till moderna klädesplagg och konstverk.



Så var det hur man stickade en riktig Färösjal.
Man börjar ju med en massa maskor och stickar sig upp mot nacken.
Detta är en liten docksjal, bara för att få chansen att prova alla moment.
De som har läst andra bloggar ser att jag har hoppat över en del av hålmönstret, för mig var det viktigare att hinna med hela sjalen än att få dit mönstret.

En av kurserna gick ut på att sticka en lapp med sitt intryck av Färöarna.
Så sattes alla lapparna upp på staketet utanför skolan där vi var.
Lite dimmigt, men ändå så vackert!



Inga kommentarer: