12 maj 2008

Blå kofta.

Jag vill ha en bomullskofta nu i sommar. Så det passade väldigt bra att Garnhärvan hade ett bra garn i Mirasol kollektionen, det heter T'ika. Så fanns det en sån fin blå färg också.

Garn inköptes, så började jag att sticka (provlapp, vad är det för tjafs). Hade bestämt att jag behövde storlek large för jag ville inte att den skulle sitta åt för mycket.
Efter två cm så började fundera på hur stor koftan skulle bli,
Mätte,
Mätte en gång till,
Såå stoor skulle den ju inte vara.
Kollade stickfastheten,
22 m på stickor 4,
Mätte min fasthet, jag tror det var 17 m.
Ni kan ju tänka er att koftan skulle fladdra!
Så då blev första provlappen påbörjad, i ena änden av stickningen.


Efter det beslöt jag mig för att byta till storlek small och stickor 3,5. Sagt o gjort, stickningen påbörjad (den översta på bilden nedan) men det blev inte bra det heller, så då blev det en provlapp till, med stickor nr 3. (provlappen revs upp väldigt fort)

Nästa beslut blev stickor nr 3 och storlek extra small (ja, bara på bredden). Understa försöket på bilden nedan. Nu verkar det bli bra.

3 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Ibland måste man ha tålamod...

Inger sa...

Skam den som ger sig.Mycket fin färg.Men vad nu,nu har du plötsligt två koftor på gång.Vadan detta?

Anonym sa...

Taskigt mönster eller taskig kroppsuppfattning? Väldigt stickorrigt garn!